Våra skolor har en viktig pedagogisk uppgift att lyfta fram vikten av att vi ställer om samhället mot ett mer hållbart samhälle. Ett led i det är att ha klimat strukturerat på schemat. Redan idag gör Vallentunas skolor väldigt mycket för att klimat ska vara en del av skolornas vardag men mer kan göras. Vi föreslår därför att
- Skolorna lär våra unga att odla, till exempel genom odlingar på skolgårdarna, så kallad pedagogisk odling, men också inomhus i mindre skala. Pedagogisk odling tillåter elever med koncentrationssvårigheter att göra av med sin energi utan att det påverkar resten av klassen, vilket tillåter alla att fokusera bättre under lektionen. Odlingsundervisningen skapar förstahandsupplevelser som ger upphov till fler spontana frågor och upptäckter.
- Det iordningställs odlingslotter på samtliga av de kommunala för- och grundskolorna i kommunen samt gymnasiet.
- Skolorna gör klimatet till en aktiv del av elevernas utbildning.
- Skolmaten blir 100% klimatanpassad i kommunen. Bland annat kan det innebära att öka mängden ekologisk och vegetarisk/vegansk kost i skolor! En studie från Göteborgs Universitet betonar vikten av just detta!
- Skolan utvidgar sitt ansvar till att även kommunicera med vårdnadshavare och andra kommuninvånare om hur de kan bli mer klimatsmarta i vardagen.